نمک حمام و کاربرد آن

با مهمترین کاربرد نمک حمام آشنایی دارید؟ می دانید که این نمک ها انواع مختلفی دارند؟ آیا به دنبال یک روش درمانی مناسب برای رفع خستگی و التهابات پوستی هستید؟ این روزها انواع مختلفی از محصولات آرایشی و مراقبتی پوستی در بازار وجود دارد. که هر کدام سرشار از خواص درمانی بسیاری می باشند.

نمک‌ حمام یکی از انواع همین محصولات است که به سبب داشتن انواع مواد معدنی مختلف برای بدن فواید بسیار زیادی دارد. کاربرد نمک حمام بسیار است و دلیل اهمیت آن نیز به املاح معدنی پر خواص موجود در آن است. اما خواص درمانی این محصول چیست؟ نمک حمام یا نمک بدن چگونه می تواند خواص خود را به بدن منتقل کند؟ در ادامه توضیحات بیشتری را درباره کاربرد نمک حمام و مزایای آن ارائه خواهیم داد.

مهمترین کاربرد نمک حمام

نمک حمام به عنوان یکی از انواع‌ مواد معدنی پر خاصیت است که خواص درمانی بسیار زیادی دارد. این‌ ماده ترکیبی از انواع عناصر معدنی بسیار پر خواصی است که هر یک از آن ها مزیت هایی دارند. کاربرد نمک حمام بسیار است که برخی از آن ها عبارتند از:

  • تنظیم کننده هورمون‌

نمک حمام سرشار از منیزیم است که این عنصر برای بدن فواید بسیار زیادی دارد. درواقع منیزیم به شما کمک می کند تا خواب راحت و همچنین ضربان قلب منظمی داشته باشید. کنترل هورمون ها باعث می شود تا میزان قند خون نیز به خوبی تنظیم گردد.

از طرفی مقدار زیادی در این نمک‌ گوگرد وجود دارد که به تولید گلوتاتیون بدن کمک می کند. از طرفی گلوتاتیون می تواند آنتی‌ اکسیدان مفید می باشد که برای بدن تاثیر دارد.

  • برطرف کردن حساسیت و التهاب پوستی

یکی از مشکلات رایجی که همه ما با آن دسته و پنجه نرم می کنند، حساسیت و التهاب پوستی است. نمک حمام به سبب ساختار و ترکیباتی که دارد بهترین گزینه برای رفع التهابات و حساسیت های پوستی می باشد. حتی مشکلات و قرمزی های ناشی از اگزما یا پسوریازیس نیز با نمک حمام برطرف می شود.

  • لایه برداری و اسکراب

یکی از مهمترین کاربرد نمک حمام لایه برداری پوست است. گاهی سلول های مرده پوستی و حتی چربی ها روی پوست انباشته شده و مانع از تنفس پوست می شوند. حال اینکه نمک حمام باعث حذف تمام سلول های مرده پوستی و چربی های اضافی می شود. برای این کار تنها کافیست تا کمی نمک را با روغن‌ بادام ترکیب کرده و آن را به آرامی روی پوست صورت بکشید. با این کار خون رسانی را افزایش می دهید و به همین سبب لایه برداری به بهترین شکل ممکن انجام می شود.

کاربرد نمک بدن
کاربرد نمک بدن

مزایای استفاده از نمک بدن

  • رفع خستگی

همه ما دوست داریم پس از یک روز خسته کننده و پر از تنش از طریق روشی باعث رفع خستگی شویم. با وجود منیزیم بالای موجود در نمک حمام این محصول به خوبی باعث رفع خستگی و کسلی بدن می شود و شما را ریلکس می کند. این کار از طریق نرم کردن عضلات و افزایش خون‌ رسانی انجام می شود.

  • سم زدایی

بهترین کاربرد نمک حمام می تواند سم زدایی بدن شما باشد که خواص درمانی بسیار پر اهمیتی است. پوست انسان مهمترین قسمتی می باشد که توکسین یا همان سموم بدن در آنجا جمع می شوند. حال اینکه با کمک نمک بدن شما تمامی سموم یا توکسین ها را از سطح پوست پاکسازی می کنید. شما باید کمی از نمک حمام را به همراه چند قطره روغن عصاره طبیعی در آب ریخته و به مدت ۲۰ دقیقه در آن بمانید.

  • تقویت عملکرد آنزیم‌

آنزیم ها به عنوان یک بخش یا قسمتی از بدن از لحاظ عملکرد نقش بسیار مهمی در نگهداری سلول‌ ها دارند و توانایی افزایش فعالیت‌ های بین سلولی را نیز خواهند داشت. حال اینکه منیزیم در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد و نمک بدن به سبب داشتن منیزیم بالا توانایی بهبود عملکرد آنزیم ها را دارد. کاهش عملکرد آنزیم روی مشکلات عصبی و عضلانی تاثیر بسیار زیادی دارد. منیزیم مورد نیاز توسط سطح پوست وارد جریان خون شده و باعث بهبود آنزیم ها می شود.

انواع نمک حمام برای پوست های مختلف

این روزها انواع محصولات بسیار مختلفی برای رفع خستگی و بهبود عملکردهای بدن استفاده می کنند. نمک حمام‌ نیز یکی از انواع محصولاتی است که به سبب داشتن مواد معدنی بسیار برخی از عملکردها را بهبود می بخشد. این محصول شامل مواد حلال در آب است که این مواد معدنی جامد دارای خواص درمانی هستند. سولفات منیزیم، گوگرد، کلرید سدیم، جوش شیرین، بوراکس و … همگی جزو مواد محلول در آبی هستند که در این نمک یافت می شوند.

کاربرد نمک حمام این است که به خوبی کف می کند. و به حالت جوشان مورد استفاده قرار می گیرد و از طریق خونرسایی جذب بدن خواهد شد. این روش درمانی مناسب بهترین راه درمان رفع خستگی و بیماری های روحی و جسمی است. این نمک بر اساس نوع پوستی که می خواهید برای آن از نمک استفاده کنید، به انواع مختلفی تقسیم می شود که شامل:

  • پوست های حساس و کدر

برخی از پوست ها بسیار حساس هستند و در عین حساس بودن کدر نیز می باشند. بهترین نمک حمام برای چنین پوست هایی نمک حمام رزماری یا نعناعی است که گردش خون را به شدت افزایش می دهد. این نوع نمک با خاصیت درمانی که دارد احساس خنک کنندگی روی پوست ایجاد می کند.

  • پوست های چرب

نوع دیگری از انواع پوست ها، شامل پوست های پر چرب است که برای حذف چربی های پوستی می توان از نمک حمام اسطوخودوس استفاده نمود.

  • پوست های خشک و پوسته پوسته

پوست های خشک نیاز به آبرسانی و رطوبت کافی دارند تا بهبودی خود را به دست آورند. از این رو توصیه می شود برای چنین پوست هایی از کاربرد نمک حمام بادامی یا پرتغالی استفاده نمود که خاصیت مرطوب کنندگی بسیار بالایی دارند.

  • پوست های التهاب دار

یکی از حساس ترین نوع پوست ها، شامل پوست هایی هستند که پر از التهاب و قرمزی می باشند. بهترین نمک حمام مناسب چنین پوست هایی نمک حمام معدنی یا جلبک دریایی است.

کاربرد نمک بدن
کاربرد نمک بدن

نتیجه

نمک حمام، یک ترکیب بسیار مهم و سرشار از انواع مواد معدنی و عناصر بسیار مفید برای بدن انسان است. این محصول را که پر از انواع مواد پر خاصیت است می توان برای رفع مشکلات بسیار زیادی مورد استفاده قرار داد. نکته مهم تنوع این نمک ها بر اساس نوع پوست انسان است که هر یک از انواع نمک سرشار از یک نوع ماده معدنی و محلول خاصی بوده که برای یک نوع پوست خاص ساخته می شود.

به عنوان مثال برای پوست های چرب نیاز به یک نوع خاصی از انواع نمک است که بتواند به خوبی چربی ها را حذف نماید اما برای پوست های خشک نمکی با چنین خاصیتی را نمی توان استفاده نمود. انتخاب یک نمک مناسب اهمیت بسیار بالایی دارد و از این رو مهمترین نکته خرید یک‌ نمک درجه یک متناسب با نوع پوست است.

معمولا نمک ها با خواص درمانی مختلفی ساخته می شوند که هر کدام را تنها می توان برای همان نوع پوست خاص استفاده نمود. کیفیت نمک نیز در تاثیرگذاری آن اهمیت دارد و بهتر است بهترین نمک را از مراکز فروش معتبری چون دلبرباش خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *